Interview ondernemerschap

Ik ben voor de Dag van de Ondernemer geïnterviewd door communicatiestudenten van Hogeschool Windesheim.
 

Hoe ben je gestart met ondernemen?
“Ik ben in 2004 voor mezelf begonnen. Ik ben altijd drummer geweest in bandjes. Ik deed altijd al de boekingen voor mijn eigen bandje. Ik heb altijd in mijn hoofd gehad dat ik een keer voor mezelf wilde beginnen. Als ik mijn passie voor muziek kan combineren met mijn commerciële achtergrond, zou dat ideaal zijn. Ik heb me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ging ook de boekingen doen voor andere bandjes. Door goede mond-tot-mondreclame mocht ik steeds meer dingen organiseren. Ik schreef me in bij netwerkclubjes, hierdoor kreeg ik ook zakelijke aanvragen. In de beginjaren had ik er een parttime baan naast om rond te kunnen komen. In 2006 heb ik mijn baan opgezegd en ben ik fulltime ondernemer geworden.”

Waarom wilde je voor jezelf beginnen?
“Het ondernemerschap heeft me altijd al getrokken. Het vrij zijn in je eigen keuzes en je eigen plannen kunnen maken. De enige aan wie ik verantwoording moet afleggen is mezelf. Ik kan mijn eigen besluiten nemen. Ik heb altijd al een passie voor muziek gehad. Met je hobby je geld verdienen is het mooiste wat er is.”

Hoe onderneem jij tijdens de coronacrisis?
“Een evenementenbureau hebben in tijden van crisis is erg lastig. Annulering na annulering afgelopen jaar. Met het kleine aantal aanvragen van afgelopen tijd, kan ik niet rondkomen. Om toch mijn kop boven water te kunnen houden moet ik creatief zijn. Zoeken naar alternatieven om geld te kunnen verdienen. Ik ben een eenmanszaak gestart in copywriting. Ik heb een website gemaakt voor Robert Schrijft en ik ga aan de slag om dat te promoten binnen mijn eigen netwerk. Ik vind het belangrijk dat ik iets doe wat ik leuk vind, daarom ben ik begonnen met copywriting. Ik zou het erg leuk vinden om uiteindelijk copywriting te combineren met LiveGigs.”

Wat zou jij beginnende ondernemers mee willen geven?
“Bouw zo snel mogelijk een goed netwerk op. Probeer andere ondernemers te helpen, ook als je daar niet direct iets voor terugkrijgt. Het is geven en nemen. Jij kan anderen ergens naar binnen helpen en andersom. Volg je gevoel en heb plezier in wat je doet. Dit zal niet altijd goed gaan en je zal soms risico’s moeten nemen. Maar wanneer het zich uitbetaald, is dat de grootste beloning voor je werk. “